Skarga konstytucyjna w sprawie oprocentowania nadpłat

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 listopada 2019 r. (II FSK 1764/18), podtrzymał dotychczasową linię orzeczniczą, dotyczącą braku oprocentowania nadpłat powstałych w wyniku uchylenia decyzji wymiarowej, wydanej na podstawie przepisu niezgodnego z Konstytucją RP.

W związku z tym wyrokiem, złożyłem skargę konstytucyjną o stwierdzenie, że:

„Art. 78  § 3 pkt 1 w zw. z art. 78  § 1 oraz  art. 77  § 1 pkt 3   Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym  od  dnia 1 stycznia 2016 r. nadanym ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1649) oraz  w zw. z art. 78  § 4 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2003 r.  nadanym ustawą z  dnia 12 września 2002 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2002 r. Nr 169, poz. 1387)   jest niezgodny  z art. 77 ust. 1, art. 64 ust. 1 i ust. 2, art. 32 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 3, Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 2  Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie w jakim nie przewiduje oprocentowania nadpłaty, od dnia zapłaty podatku do dnia zwrotu nadpłaty, powstałej w wyniku uchylenia  decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, która to decyzja została wydana na podstawie przepisu, którego niezgodność z Konstytucją RP stwierdził  Trybunał Konstytucyjny

© 2025 Ireneusz Krawczyk | by Runaways